استان شناسی

ساخت وبلاگ
وَمَا تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَمَا تَتْلُو مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَلَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُودًا إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ ۚ وَمَا يَعْزُبُ عَنْ رَبِّكَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَلَا أَصْغَرَ مِنْ ذَٰلِكَ وَلَا أَكْبَرَ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ61 سوره یونسو تو در هیچ حالی نباشی و هیچ آیه‌ای از قرآن تلاوت نکنی و به هیچ عملی تو و امت وارد نشوید جز آنکه ما همان لحظه شما را مشاهده می‌کنیم و هیچ چیز به وزن ذره‌ای در همه زمین و آسمان از خدای تو پنهان نیست و کوچکتر از ذره و بزرگتر از آن هر چه هست همه در کتاب مبین حق (و لوح علم الهی) مسطور است.و (تو) در هيچ حال (و انديشه‌اى) نيستى و هيچ بخشى از قرآن را نمى‌خوانى و (شما مردم) هيچ عملى را انجام نمى‌دهيد، مگر هنگامى‌كه وارد آن (كار) مى‌شويد، ما بر شما گواهيم و هيچ چيزى در زمين و آسمان از پروردگار مخفى نمى‌ماند، حتى به اندازه سنگينى ذره‌اى و نه كوچكتر از آن و نه بزرگتر، جز آنكه در كتاب روشن ثبت است.نکته ها«كِتابٍ مُبِينٍ»، لوح محفوظ يا علم وسيع خداوند به همه‌ى موجودات هستى است كه هم اعمال انسان را شامل مى‌شود و هم اشياى كوچك و بزرگ را در زمين و آسمان.امام صادق عليه السلام فرمود: هرگاه پيامبر اين آيه را مى‌خواند، به شدّت مى‌گريست. «1»پیام ها1- همه‌ى كارهاى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مهّم است، چون الگو و اسوه است. (تعبير به شأن، نشانه‌ى مهم بودن كار است) «ما تَكُونُ فِي شَأْنٍ»2- حتّى رسول خدا صلى الله عليه و آله هم زير نظر است. وَ ما تَكُونُ‌ ... إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً3- خداوند، هم شاهد بر افكار بشر، «شَأْنٍ» هم بر گفتار «تَتْلُوا» وهم بر كردار اوست. «لا تَعْمَلُو استان شناسی...
ما را در سایت استان شناسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : banbaey بازدید : 25 تاريخ : يکشنبه 17 دی 1402 ساعت: 18:17

وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ «21»و (شيطان براى آن كه وسوسه‌اش تأثير كند،) براى آن دو سوگند ياد كرد كه به راستى من از خيرخواهان شمايم.جلد 3 - صفحه 38نکته هاحضرت آدم وهمسرش در آغاز به ابليس اعتمادى نداشتند و شيطان براى جلب اعتماد آنها سوگند ياد كرد و بر آن نيز تأكيد نمود. «1» امام رضا عليه السلام فرمود: «آدم و حوّا تا آن زمان سوگند دروغ به خدا را نشنيده بودند و به همين دليل به او اعتماد كردند و از آن درخت خوردند. البتّه اين عمل قبل از نبوّت حضرت آدم بود و نهى تحريمى و گناه كبيره‌اى كه مستحقّ آتش باشد نبوده است». «2» بنابراين اوّلين سوگند دروغ، از شيطان بوده است.قرآن مى‌فرمايد: «منافقان نيز اهل سوگند دروغ‌اند». «3» و كسى كه پى‌درپى سوگند مى‌خورد، نمى‌تواند لايق رهبرى جامعه نيست. «لا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَهِينٍ» «4»پیام ها1- سوگند دروغ، كارى شيطانى است. «قاسَمَهُما»2- به هر سوگندى نبايد اطمينان كرد. «قاسَمَهُما»3- دشمن، از اعتقادات و باورهاى ما به نفع خود سود مى‌برد. «قاسَمَهُما»4- گاهى دشمن با ظاهرى دلسوزانه و ادّعاى خيرخواهى، در اعتقادات ما نفوذ مى‌كند و ضربه مى‌زند. «إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ» برادران يوسف نيز براى از بين بردن يوسف و جدا كردن او از پدرشان به ظاهرسازى پرداخته و به او گفتند: «إِنَّا لَهُ لَناصِحُونَ» «5»«1». «قاسمهما» از باب مفاعله، شايد رمز تأكيد باشد.«2». عيون‌الاخبار، ج 1، ص 196.«3». توبه، 56، 62، 74 و 107.«4». قلم، 10.«5». يوسف، 11. + نوشته شده در ششم دی ۱۴۰۲ ساعت ۶:۵۲ ق.ظ توسط منصورغفارزاده ( بنبایی)  |  استان شناسی...
ما را در سایت استان شناسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : banbaey بازدید : 28 تاريخ : دوشنبه 11 دی 1402 ساعت: 16:42

ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‌ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ «53»آن (كيفر) بدين سبب است كه خداوند، نعمتى را كه به قومى عطا كرده، تغيير نمى‌دهد، مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند، و همانا خداوند، بسيار شنوا و داناست.نکته هادر احاديث متعدّدى عواملى مانند: ظلم و گناه، سبب تغيير نعمت‌هاى الهى به حساب آمده‌اند، چنانكه بازگشت از گناه و انحراف و حركت در مسير حقّ، موجب سرازير شدن انواع نعمت‌هاى الهى است. «1»گناهان و ستم‌ها، انسان را از لياقت بهره‌ورى از لطف الهى دور مى‌كند. چنانكه حضرت على عليه السلام در خطبه قاصعه بدان اشاره كرده و در دعاى كميل مى‌خوانيم: الّلهم اغفر لى الذنوب الّتى تهتك العصم ... الّلهم اغفر لى الذّنوب الّتى تغيّر النّعم ...در نامه حضرت على عليه السلام به مالك اشتر مى‌خوانيم: «هيچ چيز مانند ظلم وستم، نعمت‌هاى الهى را تغيير نمى‌دهد، چون خداوند ناله‌ى مظلوم را مى‌شنود، در كمين ظالمان است». «2»امام صادق عليه السلام فرمودند: «همواره از سختى‌ها و گرفتارى‌هاى روز و شب كه عقوبت معصيت و گناهان شماست، به خدا پناه ببريد». «3»پیام ها1- زوال نعمت‌ها، از ناحيه‌ى خودماست، وگرنه سنّت خدا بر استمرار نعمت‌هاست. ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً ... حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ‌«1». تفسير نورالثقلين.«2». نهج‌البلاغه، نامه 53.«3». كافى، ج 2، ص 269.جلد 3 - صفحه 3382- دادن‌ها و گرفتن‌ها از سوى خدا، قانونمند و حكيمانه است. لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً ... حَتَّى يُغَيِّرُوا ...3- رحمت خداوند بر غضبش مقدّم است. «أَنْعَمَها عَلى‌ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا»4- در اس استان شناسی...
ما را در سایت استان شناسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : banbaey بازدید : 23 تاريخ : دوشنبه 11 دی 1402 ساعت: 16:42

۞ إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ 22 انفالالف ) بدترین جانوران نزد خدا کسانی هستند که (از شنیدن و گفتن حرف حق) کر و لالند که اصلا تعقل نمی‌کنند.همانا بدترين جنبندگان نزد خداوند، (كسانى هستند كه نسبت به شنيدن حقّ) كران (و نسبت‌به گفتن حقّ) لال‌هايند، آنها كه تعقّل نمى‌كنند.نکته ها«صُمٌّ» جمع «أصم»، به معناى كر و «بُكْمٌ» جمع «أبكم»، به معناى لال است و در اينجا، كنايه از كسانى است كه گوش به شنيدن حقّ نمى‌دهند واز بيان حقّ لب فروبسته‌اند.در تعبيرات قرآن، افرادى كه تربيت الهى انبيا را نمى‌پذيرند و دل را تسليم حقّ نمى‌كنند، گاهى به مرده تشبيه شده‌اند: «فَإِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‌» «1»گاهى به چهارپايان: «أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ» «2»، «يَأْكُلُونَ كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ» «3»«1». روم، 52.«2». اعراف، 179.«3». محمّد، 12.جلد 3 - صفحه 292گاهى به بدتر از چهارپايان: «كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» «1»و گاهى به بدترين جنبنده: «شَرَّ الدَّوَابِّ»حضرت على عليه السلام فرمود: «بدترين جنبنده‌ها كسانى هستند كه حقّ را مى‌فهمند، ولى لجاجت كرده و كفر مى‌ورزند». «2»گروهى در قيامت اقرار خواهند كرد كه به سخن حقّ گوش فرا نمى‌دادند ويا در آن تعقّل نمى‌كردند و اين سبب دوزخى شدن آنان شده است. «لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ» «3» اگر گوش شنوا داشتيم، يا تعقّل مى‌كرديم، از دوزخيان نبوديم.پیام ها1- مدّعيان ايمان و كسانى كه ملتزم به اطاعت از خدا و رسول نباشند، «وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ قالُوا سَمِعْنا وَ هُمْ لا يَسْمَعُونَ»، بدترين جنبندگانند. «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ»2- ارزش انسان به خردورزى اوست، اگر تعق استان شناسی...
ما را در سایت استان شناسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : banbaey بازدید : 28 تاريخ : دوشنبه 11 دی 1402 ساعت: 16:42

سال: 1391 - 1396 به طور کلی مهم ترین عارضه توپوگرافی در گستره مورد مطالعه سامانه گسلی آستارا حضور رشته کوه تالش می‌باشد، که در کنار حوضه فرو افتاده کاسپین اختلاف توپوگرافی شاخصی را در اثر عملکرد این سامانه گسلی نشان می دهد. رشته کوه تالش با روند شمالی-جنوبی در بخش ساحل غربی کاسپین ایران و آذربایجان قرار دارد که بلندای آن به 2000 متر می رسد. دامنه شرقی این رشته کوه به دلیل مجاورت با دریای کاسپین و برخورداری از رطوبت کافی، پوشیده از جنگل انبوه است. به همین دلیل فرسایش این بخش بیشتر محدود به بستر رودخانه ها و آبراهه هاست. از این رو، این بخش از محدوده دارای ریخت شناسی خشن است و شیب دامنه کوه ها بسیار تند و دارای دره های بسیار تنگ با دیواره های عمودی است. سمت غربی رشته کوه با وجود پستی و بلندی های زیاد دارای ریخت شناسی ملایم‌تری نسبت به بخش شرقی است. دامنه کوه ها دارای شیب ملایم اند. و دره ها به نسبت پهن اند که همگی به دشت اردبیل پایان می پذیرند. بلندی در پست ترین نقطه کناره دریای خزر 20 متر زیر سطح دریای آزاد است و بلندترین نقطه، در کوه حصار بلاغی، دارای بلندای 3065 متر از سطح دریا است. برپایه پژوهش‌های ریخت‌زمین'>زمین‌ساختی، می‌توان‌ یکی از دلایل اصلی کوتاه شدگی تالش در سوی خاوری را مرتبط با جنبش پهنه گسلی آستارا دانست. همچنین براساس ‌این مرز می‌توان تقاطع بخش جلویی تالش و بخش باختری حوضه کاسپین جنوبی را تفسیر نمود. براساس پژوهش‌های ریخت‌زمین‌‌ساختی و لرزه‌زمین‌ساختی گسل آستارا توسط Kaveh Firouz et al. 2013 این گسل از دید هندسی، به‌عنوان‌ یک پهنه گسلی جنبا دارای 2 شاخه می‌باشد: 1- گسل راندگی آستارا (ATF) که در بخش پیشانی کوهستان واقع گردیده و دارای 3 پاره گسل بوده که سبب رانده شدن و استان شناسی...
ما را در سایت استان شناسی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : banbaey بازدید : 26 تاريخ : يکشنبه 3 دی 1402 ساعت: 14:48